sunnuntai 2. syyskuuta 2018

Ei se, mikä menee pieleen, vaan miten se korjataan - laatanvahvennokset ja lattiavalu

Olenkin ihmetellyt usein, miten yritykset sen tekevät. Työssäni törmään usein yrityksiin, jotka pyörittävät melkoista alihankkijaverkostoa, käyttäen varmasti ihan muutaman henkilötyövuoden jo pelkästään koko sen verkoston pyörittämiseen. Toisaalta alihankinta voi olla monelle yritykselle ellei nyt elinehto, ainakin merkittävä apu, voimavara tai kilpailuvaltti. Päätoimija on kuitenkin sopimuskumppaniinsa nähden vastuussa myös alihankkijansa työstä, joka voi pahimmillaan johtaa merkittäviinkin tappioihin. Tämän vuoksi joudun omassa työssänikin aika ajoin pohtimaan alihankintaketjujen rajoittamista laadun ja tilaajan oikeuksien turvaamiseksi.

Jukkatalo ei eroa monesta muusta talofirmasta alihankkijoiden käytössä millään tavoin. Hekin käyttävät alihankkijoita, mikä ei meille rakennuttajina ole ollut mikään ongelma: päinvastoin, enemmänkin on ollut sellainen olo että aina juuri siihen tiettyyn työvaiheeseen erikoistunut yritys on hoitanut kyseisen työn juuri sillä omalla ammattitaidollaan. Näihin alihankkijoihin on sisältynyt niin helmiä (esim. pystytyksen suorittanut firma) kuin kiviäkin. Perustusurakoitsija Perustava Oy:n kohdalla olemme nähneet harmaita hiuksia nyt kerran jos toisenkin. Usein harmaat hiukset ovat monen tekijän summa, eikä pääurakoitsijakaan ole saumattomasti omaakaan osaansa hoitanut (ja no, onhan aina katsottava myös peiliin: olisimmeko me voineet toimia toisin?). Perustavan toimintaan olemme kuitenkin erityisesti pettyneet, sillä odotukset olivat korkealla: moni tuttu oli uskaltautunut kehumaan vuolaasti heidän työnjälkeään. Meille kokemus ei kuitenkaan ollut ihan samanlainen.

Ensimmäisen tuskanhien tuottavista tilanteista koimme jo puolitoista kuukautta sitten, kun perustusten valuaika koitti. Toiminta Perustavan puolelta oli hieman sekavaa ja aikataulutus epärealistinen. Tuntui myös, että meidät ja aikataulumme asiakkaana unohdettiin: Vaikka Jukkatalolle lähti palautetta asiasta, siihen ei oikein ikinä kunnolla vastattu tai reagoitu. Toki homma lopulta hoitui, koska sen oli pakko hoitua, mutta se oli lähinnä vastaavan työnjohtajan ansiota enemmän kuin Jukkatalon. Asiakasvastaavan tittelin omaavasta Jukkatalon yhteyshenkilöstäkin huolimatta asiakkaana olimme lopulta se, joka sai muistutella ja soitella miehiä töihin, jotta hommat saatiin eteenpäin. Lähinnä meille on myöhemmin monet suullisesti kuitanneet, että kyseessä on kasvuhakuinen firma joka on pyrähtänyt kasvuun liian kovaa ja liian nopeasti. 
Toiseen tilanteeseen törmäsimme noin 1,5 viikkoa sitten, tällä kertaa sisätilojen puolella: Jukkatalon urakoitsijat työstivät lattioihin styroksit, lattialämmitysputket ja raudoitukset. Käydessämme työmaalla A huomasi kuitenkin puutteita laatanvahvennoksissa: niitä ei ollut tehty kuin kahteen kohtaan, eteisen seinän ja takan kohdalle. Osasta jäykistäviä väliseiniä vahvistukset puuttuivat kokonaan, toisin kuin perustussuunnitelmissa oli piirretty. Kun asiaa selviteltiin, vetosi Jukkatalon suunnittelupuoli ristiriitaisiin perustussuunnitelmiin: Perustava oli tehnyt perustussuunnitelmat ja Jukkatalo muut työsuunnitelmat. Toisin sanoen Jukkatalon ja Perustavan tiedonkulku ei ollut toiminut, eikä suunnitelmia ollut luettu etukäteen oikein jotta tilanteelta olisi vältytty. Kaiken lisäksi Perustava oli perustusten suunnittelussa oikonut porrastuksen sokkelin korotuksen osalta, mikä aiheutti lisätyötä tässä vaiheessa. Siinä vaiheessa kun työpäällikkö sanallakaan mainitsi lattiavalun viivästyttämisestä, kärähti asiakkaana hermo saman tien. Jos meidän täytyy kärsiä Jukkatalon tiedonkulun, suunnittelun ja osaamattomuuden puutteista, voi urakoitsija mennä asiassa itseensä, ei viivästyttää asiakkaan aikataulua (ja aiheuttaa mielipahaa) edelleen.

Näkymä ulko-ovelta sisätiloihin, kun kaikki oli ensimmäisen kerran laitettu jo lattiavalua varten valmiiksi. Oikealla näkyy sillä hetkellä talon ainoa laatanvahvennos, joka on eteisen seinän kohdalla.
Kuvat porrastuksen kohdalta: Vasemmalla takan kohdalle on tehty vahvennos asianmukaisesti, mutta muuten porrastuksen kohdalla ei ole vahvennoksia lainkaan. Oikeassa kuvassa näkyy, kun vahvennos on tehty myös koko seinän kohdalle, kuten tarkoitus olikin.

Miten Jukkatalo ja Perustava lopulta toimivat tilanteessa? No, tavalla jossa he varmistivat asiakkaan tyytyväisyyden. Kysyivät, miten meidän mielestä homma pitäisi hoitaa ja miten vahvennokset pitäisi tehdä. En nyt sitten tiedä, oliko ratkaisu heiltä se ammattitaitoisin, mutta ainakin palvelualttein.

Mitä opimme tästä? No, ainakin sen, että käy siellä työmaalla (ja käy sellaisen ihmisen kanssa, joka ymmärtää rakentamisesta jotain) - ja käy siellä usein. Tyhmiä kysymyksiä ei ole, vaan ota asiat esille. Ja ota ne esille heti, jotteivat ne kysyttävät asiat häviä lattiavalun alle. Jos yritys on hyvä, se saattaa tehdäkin asialle jotain. Ja jos oikein hyvä tuuri käy (ja jaksat itse soitella kymmeneen paikkaan ja selvitellä asioita itsekin), saattaa aikataulutkin lopulta pitää.


Lattiavalu saatiin lopulta tehtyä aikataulussa merkittynä viimeisenä päivänä. Jukkatalo saa lattiavalun osalta kiitosta nopeasta reagoinnistaan, ja että asia otettiin heti käsittelyyn ilman turhia viiveitä. Palatakseni alkutarinan ihmettelyyni alihankkijoista täytyy todeta, että ei se alihankintaketjun hallinta vaan aina onnistukaan - mutta tärkeintähän onkin, että virheitä opitaan. Sokkelin pinta muistuttaa röpelöisyydellään ja näkyvillä paikkausjäljillään edelleen siitä turhautumisesta, jota heinäkuun helteisinä iltapäivinä koettiin - mutta hei, sehän on vain pintaa.

2 kommenttia:

  1. Pakko oli kommentoida, liittyen tuohon Jukkatalon asiakasvastaavaan.. Meillä nimittäin täysin samat kokemukset kyseisestä henkilöstä �� ei ole kovin innokas hoitamaan töitään, saati sitten edes vastaamaan. Meille tuli ainoastaan runkotoimitus ja silti ollaan saatu pyöritellä asioita heidän kanssaan ihan kiitettävästi.. �� en halua ees kuvitella mitä kaikkea muuttovalmiissa projektissa olis tullut eteen ��

    Mutta tosi kiva seurailla tätä teidän projektia, kun rakennellaan itse nyt samaan aikaan ja vielä saman kaupungin sisällä �� Kovasti tsemppiä raksan keskelle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tsempeistä! :)

      Joo, kiire on varmasti heidänkin suunnassa, mutta tuottaahan tuo asiakkaalle mielipahaa...

      Poista